ELTE Walkthrough

__lazysnake's guide to ELTE-IK

nice read, tovabbadtam egy par embernek :) Fazekas Sándor-Imre
Bar nekem is lett volna hasonlom a muszaki egyetem elott! [...] Egy ilyen guide elmondhatatlanul sokat jelent egy ujoncnak, aki csak ismerkedik a rendszerrel. A baratok reszt kulon kiemelnem, en nelkuluk mar nem leteznek. Orosz Tamás
Mint egy gondolkodo kozepiskolas, aki fel belekezdeni az egyetembe a nehezsege miatt, tobb mint jol jott! Varga Zoltán

Eloszo

Erre az oldalra nem teteleket akarok kiirni, nem mintavizsgak lesznek kidolgozva. Helyette azt irom le, hogy szemelyes tapasztalat alapjan melyik targyra hogyan lehet felkeszulni, ev kozben es vizsgak alkalmaval is, illetve mely felevekben mit tehet az ember pluszban. Tudjatok, hogy 100%-ra csinalja az egeszet, es minden achievement meglegyen.

Ilyeneket azert persze nem fogok felsorolni, hogy "legyen sok penzed" vagy "legyen mar ket masik diplomad". Olyan dolgok lesznek itt, amikrol a hallgato maga donthet, oda tud figyelni ra, tenni tud ertuk vagy ellenuk. Termeszetesen a varatlan kulso behatasok (baleset, csaladi zurok, stb) alaposan bezavarhatnak a walkthroughnak, ezek ellen a hallgato maga tud, vagy nem tud tenni.

Mivel en B szakiranyos vagyok, igy az elso felev utan errol tudok irni, plusz a keresztben felvett targyaimrol. Ezen kivul mivel nekem nem volt ilyen csuda walkthroughm, elso felevben nem mentem at dimatbol, igy egy picit minden csusztatva lesz.

Olaszra forditotta: Kadosa.

Elozetes felkeszules

Ahogy es amilyen kozepiskolat az ember kijart, ezen mar nincs mit valtoztatni. Amennyi tudast osszeszedtunk, annyival lepunk tovabb. Amivel viszont az eselyeinket novelhetjuk, ha nem maganyosan kezdjuk az egyetemet, hanem nehany pajtassal. Ezt nem nehez ev kozben sem bepotolni, de sokat segit a napi rutinhoz szoktatasnal, plusz ez meg az. Legkonnyebben golyataborbol osszeszedhetoek. Szoval az elso pont a listankon:

Baratok

Meg ha kozepiskolaban nem is kellett sokat tanuljunk, nem volt fontos odafigyelni orakon, megadatott a luxus, hogy kihagyjunk dolgokat es elengedjunk dolgokat, ezentul ez nem lesz opcio. A masodik legfontosabb, hogy nagyon eros akarateronk legyen, ha valamirol tudjuk, hogy "elindulunk a lejton" tipusu eset.

Akaratero

Ez nem szamit a minimum elokovetelmenyek koze mar, de nem art, ha van valamennyi programozoi tapasztalatunk. Az egyetem elotti nyar boven eleg felkeszulesi ido annak is, aki semmit sem tud a temaban. Plusz ez jo gyakorlas az akaratero fejlesztesehez. Angol nyelvi ismeretet mar meg sem emlitem.

Jotanacsok minden felevre

Ha az elokovetelmenyeknek megfeleltunk, es van nehany ismerosunk, van kello akarateronk, akkor ideje elkezdeni magunkat egyfajta rutinhoz szoktatni. Ez minden felevben igy lesz, tobbszor meg sem emlitem. Orakra nem bejarni es a "legalis hianyzasokat" kihasznalni nem szabad, hogy lehetoseg legyen. Ez az elso lefele a lejton dolog, amibe a legtobben belebuknak. Az, hogy egy targybol milyen jegyunk lesz, 5 dolog fuggvenyeben all.

Megszerzett jegy ~ Hany oran jelentunk meg * (Eloadason mennyire elol ultunk + Eloadason mennyire figyeltunk oda + Gyakorlaton es onszorgalombol szerzett tudas + Szerencse)

Mindig ezt az ekvivalenciat kell magunk elott latni, mikor azt merlegeljuk, bemenjunk-e orara vagy aludjunk delig, esetleg tanulas helyett menjunk raidelni.

Ami a legtobb embert azonnal foldre nyom, vagy elozetes felelemkent aggaszt, hogy ebbol vagy abbol a targybol nem volt jo, nem is tud programozni, mi lesz igy azokkal a targyakkal? Nos, minden heten feltetelezett, hogy a hallgato tudja az elozo hetekben leadott anyagot. Szoval ez elso heten az abszolut semmi, de masodik hetre mar "tervszerint" az ember elfogadhato ismeretet szerzett az elso heten. Ezert is kell az akaratero, hogy minden targybol leuljunk a seggukre, es tanuljunk. Ha valami nem megy, abbol kesobb hatalmas nagy hianyossagok lesznek, amikre egyszeruen nem lesz eleg ido, hogy bepotoljuk. Szoval nem kell felni attol, hogy nem tudsz semmit, mert ugyis muszaj lesz idore tudnod.

Egy masik slippery slope, hogy ha nem allunk neki idoben a beadandoknak. Ez a BE-AD rendszeres targyakhoz foleg nagyon fontos lesz, de mindig jo plusz idot hagyni magunknak, illetve a javito tanarnak. Ez az onszorgalom egyik alapkove.

A ZH-ra, illetve vizsgara keszulesre harom abszolut elonyt jelento pont van (ha az akaratero mar megvan). Legyen kikkel egyutt tanulni. Koztuk legalabb valaki legyen okosabb nalad. Legyen mibol tanulni. Az utolso pont a legfontosabb szerintem, es szerencsere ezen a karon nagyon konnyu jegyzeteket es kidolgozott tetelsorokat szerezni. Szoval googlezzunk parat, nezzuk vegig a targyak facebook csoportjait, kerdezoskodjunk korbe a barati korunkben, es gyujtsunk ossze minden diasort, minden doksit, minden pdfet. Plusz legyenek szepen kidolgozott sajat jegyzeteink is.

Elobb-utobb jonni fognak targyak, amikre az ember azt mondja "ennyi bizonyitast biztos nem fogok tudni megtanulni". Ilyenkor, illetve hasonlo esetekben ne is probalkozzunk vele. Inkabb taktikusan keressunk ki mindent, amit meg meg tudunk tanulni, es azokat aztan tenyleg tanuljuk meg. Utana meg lehet probalkozni a tobbivel is. Szepen szolva, az ember azt csinalja, amit tud, ne azt probalja, amit nem tud.

Ugyanakkor ha teteleket dolgozunk ki, bizonyitasokat irunk le, nagyon figyeljunk oda, hogy ne zombi uzemmodban csak masoljuk ami le van irva. Eloszor is lehet, hogy hibas, masodszor pedig akkor nem tanultunk semmit, es mikor legkozelebb a fuzetunkben nezuk ra sem fog tobbet mondani, mint eddig. Mindig ertelmezzuk eloszor, ami le van irva, igy ha van ra jobb megfogalmazasunk, ugy irjuk le. Ez segit a visszaemlekezesben es megertesben is, tovabba segit egyfajta tanulasi stilust kialakitani.

Egy masik fatalis hiba, amit rendszerint mindenki elkovet az "erre ugyis emlekezni fogok/ezt ugyis ertem" kulonbozo stadiumai. A legrosszabb, ha az ember meg se nezi, le se irja. Egy fokkal jobb, ha egyszer-ketszer atnezte, es atmenetileg megjegyezte, de nem rogziti ismetlessel. Ugyanez okra szoktak hivatkozni azok, akok oran nem figyelnek. Jo elore leirom, nincs olyan, hogy "ezt mar elegge tudom". Ismetelni mindig lehet, es kell is.

Azt mondani sem kell ezutan, hogy mindig arra keszuljunk, amire kell. Legyunk tisztaban minden targybol a kovetelmenyrendszerrel. Peldaul hiaba tanulunk meg minden egyes bizonyitast analizisbol, ha csak gyakorlati feladatok lesznek. Vagy hiaba csinalunk egy csucsszuper reszponziv honlapot web1-re, ha nem felel meg a kovetelmenyrendszernek. Altalaban a targyi kovetelmenyek egy vagy tobb eloado oldalan elerhetoek, ha nem, akkor pedig meg lehet kerdezni toluk vagy ismeroseinktol akik elvegeztek azt a targyat.

Mindezen kivul fontos tudni a jogainkat es kotelezettsegeinket mint hallgato. Peldaul hogy mit jelent vizsgat halasztani, mi a kulonbseg ervenytelen es sikertelen vizsga kozt, mi jarhat eltanacsolassal, honnan lesz osztondijunk, stb. Ezt mint megtudakolhatjuk a mentorainktol, hallgatoi onkormanyzattol, tanulmanyi osztalytol, de magunk is utanaolvashatunk a HKR-ben es hasonlo dokumentumokban.

Elso felevem

Matematikai alapozas //matalap

Szamitogepes alapismeretek //szamalap

Programozasi alapismeretek //progalap

Diszkret matematika 1 //dimat

Linearis algebra //linalg

Kozgazdasagtani alapismeretek //kozgaz

Jogi es menedzsment ismeretek //jog

Web-fejlesztes 1 //web1

Egyetemi alapozo es tanulasmodszertan kurzus //mentorora

Minimum kovetelmeny/Build optimalizacio/Achievementek

Masodik felevem

Itt vegeztem el dimatot, jogot, kozgazt.

Analizis 1 //anal1

Funkcionalis programozas //funkcprog

Szerepjatek es jatekfejlesztes //az egyik szerepjatekos

Szerepjatek es kultura //a masik szerepjatekos

Az informatika tortenete //infotori

Minimum kovetelmeny/Build optimalizacio/Achievementek

Harmadik felevem

Dimat2-bol nem mentem at.

Analizis 2 //anal2

Diszret matematika 2 //dimat2

Formalis nyelvek es automatak //fonya

Numerikus modszerek 1 //nummod1

Agda

IT biztonsag 1 //itsec1

JavaScript technologiak

Minimum kovetelmeny/Build optimalizacio/Achievementek

Negyedik felevem

Vizsgaidoszak elott irom ezt, igy meg nemtom, mibol mentem at, mibol nem. Ezert jo nehany szabadon valaszthato orarol nem nyilatkozok, mert azokra bejarni sem tudtam. Majd frissitem. Ha ezt olvasod, akkor meg nem tortent meg.

Analizis 3 //anal3

Numerikus modszerek 2 //nummod2

Programozas //prog

Programozas modszertan 1 //progmod1

Webfejlesztes 2 //web2

Scriptnyelvek //scriptnyelvek

Bevezetes az eselyegyenloseget szolgalo info-kommunikacios technologiakba //esely

Delphi kezdoknek //delphi

Halado Haskell //halado haskell

Bevezetes a logikaba //bevlog

Erveles elmelet //erv

Javaslatok tanulashoz

Az egyik legnehezebb resze a tanulasnak, mikor az ember kiirja az osszes tetelt, aztan ott ul esetenkent 100+ tetel felett. Hogy kellene ehhez egyaltalan hozzafogni? Foleg ha nagy reszuk legalabb fel oldalas, es nem is igazan tudjuk oket. Nos, termeszetesen mindenkinek megvan a sajat tanulasi modszere, es nem mondom, hogy az en modim jobb barmelyiknel is. De az biztos, hogy ha valaki ra tud allni erre a monoton tanulos, nehol gondolkozos rendszerre, akkor at tud menni meg a nehezebb targyakbol is. Az feltetelezve van, hogy azert a hallgato ev kozben is tanult, es legalabb egyszer mar latta a teteleket/bizonyitasokat, amiket meg kellene tanulnia.

Mar fentebb irtam, hogy fontos beszerezni kidolgozott tetelsorokat, amikbol ki lehet irni sajat ertelemezesunkkel a dolgokat. Ez tovabbra is prime priori. Azonban nem tul kivitelezheto mondjuk ha az ember nem tud formalizalni. Ez egy alapveto kovetelmeny ha az ember at akar menni peldaul anal1-bol. A kepesseg, hogy formulakat olvassunk ki emberi nyelven, illetve az, hogy formalisan tudjunk koncepciokat megfogalmazni elenegedhetetlen. Azert mielott az ember vadul elkezdene atfogalmazni dolgokat, pontos tudast kell szerezni arrol, hogy minek mi is a jelentese. Peldaul altalanos hiba a szamelmelet alaptetelebol kifelejteni az "egyertelmu" szot, pedig anelkul a tetel teljesen mast jelent. Mert ha nem egyertelmuen felbonthato valami, akkor nagyon de nagyon sok felbontasa letezik. Igy pedig az egesz tetel mas halmazra ertelmezheto.

Ha megvan a kidolgozott tetelsorunk, es ertelmezni, kedvunkre atfogalmazni is birjuk, akkor a kovetkezo lepes a sok-sok tetelt valamilyen strukturaba szedni. Erdemes az orai anyagok kronologiai sorrendjeben haladni, mert azok egymasra epulnek, de van ket szempont, amit szem elott tarthatunk. Eloszor is az, hogy egyes tetelek, egyes temakorok kozt milyen kapcsolat van. Peldaul mi koze a halmazelmeletnek a kongruenciakhoz, es hasonlo elsore tavolnak latszo koncepciok (a kongruencia egy relacio, ami ekvivalenciaosztalyokat rendez, amik halmazok). Masodszor pedig, ha nagyjabol megvannak az osszefuggesek, vagy ugy vannak olyan tetelek, amire azt mondana az ember "ez meg miert ket kulon tetel", azokat nyugodtan vegyuk egy cim ala. Igy 150 tetelt 80 kore redukalhatunk, es nem kell ide-oda lapozgatni folyamatosan.

Ha megvan a korrekt, minimalisra redukalt, szemelyre szabott jegyzetunk, akkor vege a gondolkozos resznek. Ideje a monoton tanulasnak. Szemely szerint a reggel-delben-este elejetol vegeig, plusz kozben felorankent 2-3 random oldal elolvasasa elegendo tanulas, felteve ha ezt egy heten at csinaljuk. Igy legalabb 21 alkalommal fogunk latni minden tetelt ugy, hogy mar korabban is ismertuk oket.

Bizonyitasokkal ugyanez a modi megy, azzal a kulonbseggel, hogy azokat bizony nem fogjuk osszevonogatni. Nehany trivialis kivetel persze van, pl halmazok metszetenek es uniojanak bizonyitasa marhara ugyanugy megy.

Ev kozben, mikor meg kevesebb tetelt kell tudni, pl beugronkent otot, akkor eleg ha szepen kiirjuk es atgondoljuk oket. Ezzel az ev vegi tanulasra is elore keszulunk, es ha ugyesek vagyunk, akar megajanlott jegyunk is lehet.

Anyagok

Oldalak, ahonnan tanulni szoktam a nehezebb targyakra, illetve ahonnan mindenfele infokat lehet megtudni (targyak facebook csoportja, terkep, szakiranyok kovetelmenyrendszere, stb):

Megjegyzem az egyeb infok (kovetelmenyrendszer, terembeosztas, stb) mellett mintasorok is vannak neha az oktatok honlapjan, igy oda is erdemes bekukkantani.